Twój Token ERC20 nie jest produktem!

Michał

Widzieliśmy to już wielokrotnie - rzucająca się w oczy strona internetowa ze sloganem obiecującym rozwiązanie kolejnego problemu. Prawie za każdym razem jednak na sloganach się kończy. Szczególnie gdy widzimy plan rozwoju, w którym w pierwszym roku rozpisane jest tylko generowanie tokenów i sprzedaż. To wszystko, zanim zacznie się rozwiązywać jakikolwiek problem.

Rozumiemy że tego typu crowdfunding jest sposobem na zebranie środków na development. Jednak jeśli jedyne, co posiadasz to token, to warto ponownie przemyśleć strategię produktową. Bo tak naprawdę stworzenie tokena jest możliwe nawet w 30 minut (są na to samouczki w internecie!).

Niestety, token nie rozwiązuje żadnego problemu, może poza zasobnością portfela grupy go emitującej. Pompowanie bańki na "walucie" która do niczego nie służy wymaga ogromnych nakładów marketingowych, a nawet z nimi porażka jest bardziej niż prawdopodobna. Dlatego właśnie wszystkie produkty blockchainowe muszą zaczynać z programistą w zespole. Jeśli zespół to sami "spece od marketingu", a całym produktem jest angielsko-brzmiący Token, to szanse powodzenia są mizerne. 2017 rok już się skończył a ludzie uczuleni są na próby wyłudzenia pieniędzy poprzez ICO, czy sprzedaż tokenów.

Ludzie oczekują faktów i rozwiązań.

Dobrym wskaźnikiem jest porównanie ilości treści w Whitepaper projektu, która traktuje o stworzeniu i dystrybucji tokenów, do ilości treści mówiącej o faktycznych zastosowaniach technologii i proponowanych rozwiązaniach. Jeśli o tokenach traktuje więcej niż połowa dokumentu, można założyć z dużym prawdopodobieństwem że nie jest to faktyczny produkt, a jedynie Token ERC20, który ktoś chce sprzedać. E&Y opublikowało raport za rok 2017, z którego wynika, że jedynie 13% ICO posiada jakikolwiek działający produkt. Czym w takim razie zajmuje się 87%?

Dobry projekt powinien mieć plan rozwoju skupiony na technologii. Najlepsze projekty z kolei powinny zaczynać od działającego MVP. Nawet, jeśli wykonuje on zaledwie ułamek tego, co jest obiecane w pełnej wersji, sam fakt, że działa oraz istnieje dobrze rokuje. Inwestowanie w projekt, który dopiero po roku lub dwóch planuje cokolwiek zbudować to wyrzucanie pieniędzy w błoto. Technologia zmienia się tak szybko, że rok czy dwa to cała wieczność.

Dlatego właśnie Estibits.com - nasza blockchainowa platforma oparta o sztuczną inteligencję zaczyna właśnie od MVP (Ostatni kwartał 2018 roku). Po uruchomieniu MVP rozplanujemy dalsze działania i funkcjonalności, od razu zaczynając nad nimi pracę. Dopiero wtedy, mając już lojalnych użytkowników planujemy stworzyć Token, który pomoże w wymianie danych na platformie oraz dalszym jej rozwoju.

Przeczytaj również

Design + UX

Szare makiety - czyli pieśń przeszłości

Szare makiety są już używane jedynie przez relikty projektowania.

Design + UX

Dlaczego unikać karuzeli treści?

Czy rozwiązanie użytecznościowe, zwane potocznie "sliderem", poza kompaktowością, spełnia swój cel marketingowy?

Stwórz produkt z Hype4

Jak pracujemy?
Zapytaj o wycenę