Material Design się kończy. To dobrze.

Michał

!!img1

Gdy Google po raz pierwszy ogłosił Material Design - czyli system standardów projektowania UI - większość projektantów przyjęła go bardzo ciepło. Wydawał się być dobrze zdefiniowany i rozwiązywać niemal wszystkie problemy jakie może napotkać nowoczesny interfejs mobilny czy webowy.

Głębia, warstwy oraz animacje były miłą odmianą od super-płaskiego iOS7, który rozczarował wiele osób. Co prawda część reguł Materiala (szczególnie dotyczących kontekstu animacji) była wewnętrznie sprzeczna, ale jako całość Material zdefiniował nowoczesne design systemy.

!!img2

Babynote (z lewej) oraz wersja aplikacji w Material Design. Która jest bardziej przyjazna dla użytkowniczek?

Po kilku latach Material jest wszędzie. Na stronach www, w aplikacjach na Androida, lecz także w aplikacjach na iOS, telewizory czy zegarki. Mamy więc cyfrowy świat opanowany przez stosy wirtualnego "papieru", który jest przecież podstawą MD. Mocne kolory i wirtualny papier stały się więc uniwersalnym standardem dla cyfrowych interfejsów w oczach wielu osób. Czy dobrze jest być uniwersalnym?

Wyobraźmy sobie samochód sportowy. Ale taki, który jest też rodzinny. Ma wystarczająco dużo miejsca na osiem osób i psa. Jest elektryczny i spalinowy jednocześnie. Jest niebieski, ale też trochę czerwony i srebrny.

Czy każdy chciałby mieć taki sam dom i samochód jak inni?

Jeśli więc budujesz produkt ale nie masz pojęcia o projektowaniu, a potrzebujesz szybko pokazać MVP - pewnie, Material Design to bezpieczna droga. Może nieco wpłynąć na wyniki testów MVP przez to, jak bardzo się ludziom opatrzył, ale na pewno będzie zrozumiały. Jednak gdy zaczniesz wprowadzać zmiany i dostosowywać go do potrzeb i "natury" swojego produktu, może okazać się, że lepiej byłoby zrobić własny design system od początku.

!!img3

Oczywiście w każdej aplikacji to treść jest najważniejsza. Jednak jeśli każde opakowanie wygląda tak samo, staje się po prostu nudne. A nie chcemy by nasze produkty cyfrowe były nudne.

Flat design wyszedł z mody - nawet Apple przywraca delikatne cienie, gradienty i głębię (pisaliśmy o tym tu [https://hype4.pl/blog/posts/czy-skeumorphism-wraca-do-ui]). Material design również podzieli ten los. Przyszłością są design systemy dostosowane do konkretnego produktu. Oczywiście czerpiące z dobrych praktyk z przeszłości - także tych z Material Design.

Przeczytaj również

Design + UX

Warsztaty z projektowania interakcji - Framer

28 Czerwca 2018 w Gdyńskim PPNT poprowadziliśmy kolejne warsztaty, tym razem z projektowania interakcji we Framerze.

Design + UX

Czy Twój produkt cierpi na nadmiar cukru?

Jeśłi uważasz, że te projekty są dobre, jesteś w błędzie

Design + UX

Przegląd zagranicznych rebrandingów '16

Miniony rok 2016 obfitował w rebrandingi znanych zagranicznych marek. Oto przegląd najciekawszych z nich!