Małe obsesje w projektowaniu - ikona Instagrama

Michał

!!img1

Nic w przyrodzie nie jest idealnie równe ani symetryczne. Jednak skoro projektujemy w sterylnych warunkach pixeli i matematycznie obliczonych siatek warto starać się dążyć do tej perfekcji.

W zeszłym roku zaproponowaliśmy jednemu z klientów rebranding. Wynikało to z tego, że w logotypie (który stworzył sam) każda litera była nieco innej grubości, z nieco innymi zaokrągleniami. Jako wizytówka produktu, który projektowaliśmy logo należało do kategorii "z takim logo cały wysiłek projektowy idzie na marne".

Gdy jednak opisaliśmy, wraz z siatką oraz liniami pomocniczymi jakie widzimy problemy, otrzymaliśmy odpowiedź:

"To tak specjalnie, żeby wzbudzać podświadomy niepokój i zastanowienie co dokładnie jest w tym logo nie tak".

Rozumiemy oczywiście zasadę "lepiej jak mówią źle, niż wcale", to jednak w tym przypadku ta logika nie działa. Powykrzywiany chaotycznie logotyp nie zwiększy zaufania do marki. Nie ułatwi też projektowania samej aplikacji, gdyż na każdym ekranie, na którym występuje będzie zaburzał wzajemne relacje między całą resztą elementów.

Ostatecznie udało się uratować sytuację i wyrównać litery, odstępy i kształty.

O ile jednak startupom można to wybaczyć, to często duże, uznane firmy także mają z tym problemy.

!!img2

Powyżej nowe logo oraz ikona instagrama. Sam rebranding okazał się dużym sukcesem (rozpoznawalność ikony na ekranie wzrosła o kilkadziesiąt procent) jednak zaokrąglenie wewnętrznego kształtu nie zostało dopasowane do zaokrąglenia wprowadzonego przez Apple w iOS7 dla wszystkich ikon. Wydaje się to dziwne szczególnie, że instagram w 2016 roku wciąż jeszcze był bardziej popularny na iOS, niż na Androidzie. Na tej platformie jednak w pewnym momencie kształt zewnętrzny został dopasowany. Na iOS zostało "dziwnie".

Efektem jest to, że dla osób przywiązanych do detali ikona instagrama na iOS, czy ikona spotify jest wizualnie męcząca. (W spotify również elementy ułożone wydają się być nieco losowo). Sytuacja była do uniknięcia już na etapie projektowania. Nigdy to nie nastąpiło.

Przeczytaj również

Design + UX

Material Design się kończy. To dobrze.

Czy jeden zestaw reguł może działać tak samo dobrze dla każdego produktu cyfrowego?

Design + UX

Czy Twój produkt cierpi na nadmiar cukru?

Jeśłi uważasz, że te projekty są dobre, jesteś w błędzie

Design + UX

Przegląd zagranicznych rebrandingów '16

Miniony rok 2016 obfitował w rebrandingi znanych zagranicznych marek. Oto przegląd najciekawszych z nich!