Dlaczego projektanci powinni umieć kodować

Michał

!!img1

Pisaliśmy wielokrotnie, że sztuczne oddzielanie UX od UI, to tworzenie dodatkowych barier przy budowaniu produktów cyfrowych. Warto jednak dodać, że naszym zdaniem tworzenie interakcji to także zadanie dla designera.

Interakcja to wzajemne oddziaływanie na siebie osób, przedmiotów lub zjawisk.

wikipedia

Oznacza to, że na akcję (na przykład wciśnięcie wirtualnego przycisku w aplikacji) odpowiedzią jest jakaś reakcja - przejście na nowy ekran, animacja samego przycisku etc. Ruch pozwala nam nadać kontekst interakcji - przez co może się ona stać bardziej zrozumiała dla użytkownika. W końcu wchodząc w interakcje z prawdziwymi obiektami, zwykle towarzyszy temu jakiś ruch, a często także dźwięk. W sytuacji, gdy kontra na wykonaną przez użytkownika akcję jest minimalna, może on odnieść wrażenie, że nic się nie stało. Wpływa to negatywnie na jego satysfakcję z wykonania tej akcji.



Warto pamiętać oczywiście o tym, by nie przesadzić w drugą stronę - interakcja nie może być za długa (jej długość powinna zależeć od konkretnego przypadku użycia) zbyt skomplikowana bądź bezcelowa. Warto jednak dać użytkownikowi wizualny feedback na wielu elementach interfejsu. Dzięki temu aplikacja "ożyje" i stanie się przyjemniejsza w obsłudze. Bezcelowa animacja, to taka, która jedynie spowalnia proces nie wnosząc kompletnie nic do samego interfejsu. Zidentyfikowanie jej bywa czasem trudne, a usunięcie bolesne (przecież to takie ładne, może jednak zostawimy?) - jednak przeważnie z korzyścią dla produktu końcowego.

Google w swoich regułach material design bardzo wiele miejsca poświęca animacjom, gdyż to właśnie wzajemne oddziaływanie na siebie obiektów sprawia, że sam system jest zrozumiały.

Zaprojektowanie animacji powinno być kompletnie po stronie designera - tak by programista otrzymał już gotowe wytyczne odnośnie tego, jak działać ma dany element i nie musiał wymyślać tego sam. Właśnie dlatego projektanci powinni nauczyć się kodować! Pozwoli im to zobaczyć nie tylko co jest możliwe, ale lepiej zrozumieć jak wykorzystać ruch oraz wzajemne oddziaływanie elementów w swoich projektach.

Przeczytaj również

Design + UX

Nasze aplikacje są gotowe na iPhone X

Każde urządzenie wprowadzające większe zmiany w interfejsie wymaga dostosowania aplikacji i stron www.

Design + UX

Użytkownicy aplikacji tego nie cierpią!

Oto najpopularniejsze powody, dla których użytkownicy odinstalowują aplikację.

Design + UX

Więcej światła!

W jaki sposób niewielka zmiana wizualna przyczyniła się aż do prawie miesiąca oszczędności czasu w ciągu roku?