Czy skeumorphism wraca do interfejsów stron i aplikacji?

Michał

!!img2

Gdy Apple wprowadziło na rynek pierwszego iPhone'a (2007), jego interfejs był czymś kompletnie nowym. Dotykowy ekran, gesty, ogromna ilość funkcjonalności od razu na początku - to mogło wprawić w zakłopotanie pierwszych kupujących. By rozwiązać problem "uczenia się" interfejsu, Apple zastosował Skeumorphism - czyli cyfrowe nawiązanie do rzeczywistych obiektów, które już znamy. Dzięki temu zabiegowi sam interfejs wydawał nam się od początku swojski i naturalny. Gdy widzimy cyfrową, drewnianą półkę na książki, wiemy do czego służy ta aplikacja. Jeszcze lepiej widać to na przykładzie przycisków - gdy coś wystaje w naszym kierunku, aż chce się to wcisnąć.

!!img3

Potem nadszedł iOS 7 z radykalnym "spłaszczeniem" całego UI. Android kierował się w tę stronę nieco wcześniej (choć Material Design jeszcze wtedy nie istniał), więc Apple nie chciało wyglądać "retro" w porównaniu. Wyszywana skóra i drewno wydawały się już nie pasować do estetycznych urządzeń z Cupertino. Minimal design był cool. Dla niektórych zmiana przyniesiona przez iOS 7 była zdecydowanie zmianą na gorsze.

Apple wyjaśniło tę zmiany tym, że po 7 latach użytkownicy nauczyli się już obsługi urządzeń mobilnych. Nie są one już aż tak "nowe" i jesteśmy w stanie sobie poradzić z niemal dowolnym interfejsem. Dlatego więc przycisk nie musi już wyglądać jak przycisk - może być po prostu tekstem albo jednokolorową płaszczyzną. Cienie spod wielu elementów zniknęły (choć zostały w jeszcze kilku miejscach). Czcionka zmieniła się z Helvetiki Neue na San Francisco. Najczęściej w bardzo cienkiej (Thin lub Light) wersji. Czy wszystkie te zmiany były na lepsze?

Przyciski nie wyglądające jak przycisk i bardzo cienkie litery sprawiały, że znacznie wolniej przetwarzaliśmy taki interfejs.

Ludzie jednak przyzwyczaili się do nowego. Na szczęście Apple cały czas prowadziło badania i okazuje się, że niektóre zmiany nie były aż tak dobre, jak się wydawało.

!!img1

iOS11 z lewej, iOS 7 z prawej

iOS11, po 10 latach od premiery pierwszego iPhone'a przywraca nieco rozwiązań z przyszłości. To ewolucja (być może nieco wsteczna) którą widzimy już w wersjach beta 11. Przyciski w większości miejsc faktycznie wyglądają już jak przyciski (z cieniem!) natomiast czcionki stały się wyraźnie grubsze - przejście z Thin i Light and Regular i Medium znalazło się także na stronach www Apple.

Czy to oznacza powrót skeumorphismu? Wyszywana skóra i drewno na pewno już nie wrócą, jednak niektóre nawiązania do rzeczywistych obiektów są wciąż lepszym rozwiązaniem, niż spłaszczanie ich tylko po to, by być trendy. Czytelność i łatwość obsługi zawsze powinna być na pierwszym miejscu!

Przeczytaj również

Design + UX

Najtrudniejsze są rzeczy oczywiste - projektowanie dla znudzonych

Projektowanie dla znudzonych (przewidywanie każdej możliwej interakcji) jest głównym powodem tego, że najprostsze elementy są najbardziej wymagające projektowo.

Design + UX

15 przydatnych zwrotów, gdy zlecasz projekt cyfrowy

Design + UX

Czy gradient pasuje do Twojego projektu?

Gradientom udało się przetrwać infamię i powróciły ponownie do łask po wypuszczeniu na rynek iOS7.