Czy każdy biznes potrzebuje aplikacji mobilnej?

Michał

!!img1

Od kilku lat słyszymy o tym, jak urządzenia mobilne stają się naszym głównym i podstawowym narzędziem internetowym. Robimy przez nie zakupy, oglądamy strony internetowe, słuchamy muzyki, czy odpisujemy na wiadomości. Mogłoby z tego wynikać, że już niedługo każda firma, chcąca odnieść sukces powinna być w jakiś sposób "mobilna", prawda?

Czy jednak oznacza to, że każdy biznes powinien stworzyć sobie własną aplikację mobilną?

Odpowiedź na to pytanie jest wbrew pozorom możliwa, choć nie jest prosta. To, czy firma potrzebuje natywnej, dedykowanej aplikacji zależy przede wszystkim od tego, kim są jej klienci i czy posiadanie aplikacji byłoby dla nich zyskiem. W bardzo wielu przypadkach (np. sporadyczne zakupy w sklepie internetowym) kompletnie wystarczy dobrze wykonana (RWD - Responsive Web Design) responsywna strona internetowa, przez którą bez problemu są w stanie dokonać zakupu. Punktem startowym jest tu dla nich tylko wpisanie adresu sklepu w przeglądarkę.

W przypadku aplikacji próg wejścia jest o wiele wyższy

Aplikacja nie pojawia się w magiczny sposób na naszym telefonie. Musimy ją sami pobrać z App Store, bądź Google Play. Oznacza to, że albo musimy ją też sami znaleźć, albo wejść do App Store z linku ze strony internetowej firmy. Skoro już jednak jesteśmy na tej stronie, to czy nie łatwiej załatwić naszą sprawę od razu tam? Bez przechodzenia do App Store, pobierania, wpisywania hasła lub autoryzowania biometrycznie. Bez całego tego dodatkowego procesu który zajmuje nasz cenny czas.

Dlatego właśnie naszym zdaniem w przeważającej większości firmy powinny skupić się na dopracowaniu swoich serwisów internetowych tak, by były łatwe w użyciu na urządzeniach mobilnych.

Wydaje się to proste, jednak wcale takie nie jest. Dobre RWD to nie tylko "pozmniejszanie" i poprzesuwanie elementów. To cały proces User Experience, który wypada zaprojektować specjalnie pod urządzenie mobilne. Zaczynając od sposobu nawigowania po stronie (gdzie hamburger menu wcale nie musi być dobrym rozwiązaniem) aż po wielkości czcionek, przycisków, czy strukturę treści. Warto też pamiętać, że wiele stron internetowych w RWD obsługuje też powiadomienia, co czyni je de-facto aplikacjami. Można je też dodać do ekranu startowego telefonu bez instalowania, przez co wyglądają jak aplikacja natywna (mają nawet własne ikonki), ale pomijamy cały proces instalacji i uaktualnień. Po prostu każde włączenie takiej strony/aplikacji od razu włącza jej najnowszą wersję.

Kiedy natywna aplikacja mobilna?

Aplikacja mobilna przyda się na pewno w rozwiązaniach specjalistycznych i B2B. Jeśli mamy firmę w której pracownicy robią pomiary w terenie, lub zbierają materiały zdjęciowe, czy wchodzą w interakcje z innymi pracownikami głównie z urządzeń mobilnych to aplikacja jest zdecydowanie dobrym rozwiązaniem.

Kolejnym przykładem branży, gdzie aplikacje mają sens są duże sklepy odzieżowe, czy meblowe. Możemy użyć rozszerzonej rzeczywistości by nałożyć na swoje zdjęcie nowy płaszcz, bądź ustawić wymarzoną sofę w salonie, po czym ją kupić. Pomaga w takich przypadkach także aspekt lojalnościowy - zbieramy punkty, które później wymieniami na rabaty w danym sklepie. Jednak małe firmy, bez grona klientów kupujących kilka do kilkunastu razy w roku zdecydowanie lepiej wyjdą na dobrej, responsywnej stronie www.

Warto też wspomnieć o płatnych aplikacjach do konsumpcji treści (spotify, netflix etc.) W takich przypadkach aplikacja zapewni większą stabilność i łatwość obsługi.

Aplikacja ma sens tylko, jeśli jest często używana.

W prostych słowach można powiedzieć, że aplikacja mobilna ma sens wtedy, gdy wiemy, że użytkownik będzie z niej bardzo często korzystał. Jeśli do tego przyniesie mu ona korzyść (materialną bądź związaną z wygodą), to rysuje się wtedy wyraźna przewaga nad stroną internetową. Możliwe, że wystarczająca do tego, by klient zadał sobie trud by aplikację znaleźć, pobrać i zainstalować.

Przeczytaj również

Design + UX

Czy skeumorphism wraca do interfejsów stron i aplikacji?

Czy wyszywana skóra i drewniane półki mają jeszcze miejsce na smartfonie w 2017?

Design + UX

Użytkownicy aplikacji tego nie cierpią!

Oto najpopularniejsze powody, dla których użytkownicy odinstalowują aplikację.

Design + UX

Blockframing jako narzędzie kontroli jakości

Blockframing to popularna metoda szybkiego tworzenia flow interfejsów cyfrowych, ale może pomóc także na etapie QA.